lördag 26 maj 2012

Allmänt om London

Min sambo frågade om det var svårt att hitta i London. Det var inte så svårt, alla som vi pratade med kunde svara på frågan "hur" för att komma till olika platser. De informerade oss vilken buss eller tåg som vi skulle ta, för att komma till aktuellt mål. Däremot reflekterade jag över att personer som arbetade med försäljning av olika slag, de hade däremot inte samma koll. Var vi än befann oss någonstans så var det jättemycket folk, tunnelbanan, bussar och så vidare var överfulla. Människor pressade sig igenom tunnelbanans dörrar när tåget skulle lämna perrongen. Om man har missat ett tåg eller en buss/eller inte kom med, så behövde man inte vänta länge, i regel någon minut bara. Kollektivtrafiken hade täta avgångar. Det var också bra skyltat. Om vi kommer till frågan om jag tycker att det är dyrt i London, så är svaret både ja och nej. Om man skall gå på en restaurang,köpa kläder eller annat så tyckte jag att det var relativt billigt. De matkostnader som vi hade när vi åt ute i London, var mycket billigare än i Sverige (50kr till 100kr billigare). Jag reflekterade också över att bilpriserna för en ny bil, var betydligt billigare än i Sverige. Jag såg jättefina bilar som kostade ca 2000 till 3000 pund och det är inte farligt. Men den stora boven vad gäller dyra omkostnader i London, så är det kollektivtrafiken. Här gäller det att vara påläst, för hur man skall dra ner på kostnaderna på bästa sätt. Som turist i London så vill man ju se så mycket som möjligt, och då bör ha i åtanke att London är en stor stad och att det kan vara långa sträckor emellan sevärdheterna. Jag fick en rekommendation ifrån en taxichaufför som vi åkte med, han sa att med taxi så kan du se alla sevärdheter för ca 200 pund. Taxichaufförerna har också mycket kunskaper om attraktionerna i London och har ofta gott om tid för sightseeingturerna. Jag ställde några frågor till taxichauffören. En fråga kretsade kring prins William och Kate, såvida han trodde att de skulle bli föräldrar snart eller inte. Han berättade att drottningen betyder jättemycket i England. Drottningens födelsedag är en jättestor dag som många firar. Han trodde att William och Kate kommer att bli föräldrar efter juni månad, då man har firat drottningens födelsedag. Han menade på att William och Kate, de vill inte frånta den uppmärksamhet som kretsas kring drottningen på hennes stora dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar