fredag 25 maj 2012

London

På onsdag morgon gick vi upp tidigt då flyget skulle gå 6.45. Vi åkte hemifrån halv fyra på morgonen, då jag ville ha god tid på mig på flygplatsen. Vi landade på Heathrow flygplats och därefter åkte vi taxi till Gatwick airport. Anledningen till att vi åkte dit, var att det gick gratisbussar därifrån och till vårt hotell. Det blev en miss i planeringen, jag observerade inte att London hade flera flygplatser. En annan miss som jag gjorde vid bokningen var att inte kolla var hotellet låg i förhållande till flygplatsen och till London,"jag bokade ett hotell i London". Det visade sig att hotellet låg 6 mil utanför staden. När vi kom till London, försökte vi att få tag på ett kort som heter Oyster card. Det är ett kort som kan ladda pengar på och som man kan åka buss och tåg på. Det blev aldrig ett sådant kort. Vi hade turen att träffa en jättetrevlig taxichaufför som rekommenderade oss att i stället köpa "travelcard" för 22pund. Med detta kort kan man åka hur mycket man vill och vart man vill under ett dygn. Jag kan säga att vi sparade pengar genom att köpa travelcard. Dagen tillbringades på hotellområdet och avslutades med ett dopp i poolen på kvällen (på spa-anläggningen). Vi gick och la oss tidigt, då vi allihopa var trötta (dels på grund att vi hade varit uppe länge, men också på grund av den hetta som rådde i London). Jag skulle kunna gissa på att det över 30 grader varmt i solen. Torsdagen blev en intensiv dag, vi gick upp 5.45 på morgonen. Frukosten var halv sju. Jag sa till barnen att det var bra om vi gick upp tidigt, för att vi skulle hinna med så mycket som möjligt. När vi lämnade hotellet på morgonen var tanken att vi skulle besöka Madame Tussauds, så blev inte fallet. Man kan räkna med flera timmars väntetid för att komma in där, och jag kände att vi hade inte den tiden. Vi valde i stället att åka in till Big Ben och London Eye. London Eye är ett stort pariserhjul som man åka upp i,för att beundra den vackra utsikten över London. London Eye kostade 19 pund för vuxna och något billigare för barn. Vad jag observerade när vi var där, var den stränga bevakningen som rådde på sina platser. Vi blev visiterade innan vi gick på London Eye. Personal kontrollerade också att det inte fanns något i korgarna innan påstigning. På eftermiddagen tog vi bussen till Oxford street (dubbeldäckare) för ett besök på varuhuset Primark. Jag blev rekommenderad att besöka Primark då det var billigt där, och för att de hade stort utbud på saker o ting. För min egen del så skulle jag inte kunna rekommendera Primark, jag tyckte inte att det var något märkvärdigt där. Dagen avslutades med Westlifekonserten. Kommer mera information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar