lördag 21 april 2012

Utanförskap

Det finns grupper i vårt samhälle som jag tycker att man måste fånga upp bättre. Jag syftar på personer som är utan kontaktnät av olika anledningar, personer som dåligt, hemlösa, ungdomar med problem m.fl. Jag har funderat lite kring detta, förslagsvis kanske någon typ av dagverksamhet, som också kan vara öppen på kvällar och helger och där alla är välkomna (ung som gammal).
Tankarna har också kretsat kring om det finns möjligheter att bilda föreningar.Vad skulle den heta i sådana fall? Jag vet inte riktigt.....
Anledning till att jag tycker just detta, är att det finns många olika verksamheter som öppna förskolan, fritidsgårdar, olika insatser ifrån kommunen, kyrkan, frivilligverksamhet m.m. Men när man behöver någon som en vän, för att man kanske behöver stöttning i en särskild situation, vem finns då? Jag tror att det skulle kännas skönt att veta att mår jag dåligt så kan gå dit och få stöttning. Jag kan bli bekräftad av någon och känna att det faktiskt finns någon bryr sig om mig. Kanske är det också någon som ser vad jag är bra på, talanger m.m. och som kan vägleda mig vidare.

3 kommentarer:

  1. Det finns organinsationer för hemlösa. Stockholms stadsmission f.ex. (Finns på andra platser med)
    http://www.stadsmissionen.se/Socialverksamhet/Hemloshet1/.
    Jag tror det finns en del av det du efterlyser om jag ska vara ärlig.
    Sedan har du ju som sagt var kyrkor, socialen mm. Det finns även div privata egenstartade.
    Men återigen AM, det är sjukt lätt o sätta krav på att andra ska ordna både det ena o det andra....
    DU då? Vad gör du själv för att bidra med detta?
    Spotta ur sig tankar o så är visserligen ok, ja.Men fundera på vad du kan göra.
    Ett enda ord räcker i bland.
    Så möter man någon som man tycker är utanför,ledsen eller vad nu än saken må vara så kan alla hjälpa med en liten uppmuntring. Jag kör den ofta i min blogg;
    Utmaning till dig...
    "I morgon vill jag att DU ska ge 3 personer en uppriktig komplimang. Antingen det är någon du känner, eller rentav en främmande person på gatan. Säg något positivt till dem, då gör du inte bara deras dag bättre, utan även din egen dag. Och vem vet, kanske du får en komplimang du med ;)….."

    Något att tänka på =).

    SvaraRadera
  2. Det är inte riktigt vad jag efterlyser eller är ute efter, skriver mera vid ett annat tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Till en början med så har jag gått med i ett parti, där jag hoppas på utveckling i partiet.
    Genom att gå med i ett parti stöttar man också människor som har det svårt, samlar in pengar o.s.v. Det är faktiskt det bästa som jag har gjort,önskar att jag hade gjort det tidigare.
    Dessutom har jag nu skaffat bloggen som förhoppningsvis kan vara till stöd för någon så småningom.

    SvaraRadera