onsdag 25 april 2012

Politiker som förebild

När jag var i tonåren träffade jag en riksdagskvinna som jag alltid har beundrat. Vid något tillfälle pratade jag också med henne på telefon där vi diskuterade samhällsfrågor och politik.
Jag vet inte så mycket om henne egentligen. Men jag vet att hon har haft det tufft under många år. Hon har kämpat för att komma tillbaka till livet och till vardagen med allt vad det innebär. Hon har arbetat som riksdagskvinna i många år, men har nu lämnat arbetet för annat yrke. 
Ni som följer mig vet ju att jag har haft intresse för politik sedan många år tillbaka. Av olika anledningar har jag inte tagit steget att gå med i något parti. Men jag har hört av många genom åren "du borde bli politiker som har så mycket åsikter".
Men tillbaka till denna fantastiska kvinna, jag vet att jag var lite avundsjuk på min bror ibland. Tänk att få ha en nära relation till en som arbetar med politik!!!! Jag som så gärna ville diskutera....
På äldre dagar blev min bror engagerad i politiken, i byggfrågor. Jag vet inte om det är någon som reagerar när de läser denna text? Det är kanske inte så vanligt med en politiker som förebild. Men jag har sett upp till till denna kvinna under hela min uppväxt. Stundtals när det har känts tungt har tankarna vandrat vidare till henne. Hon har hjälpt mig många gånger under uppväxten, men hon själv vet inte om det. Vem är då denna person? Hon heter Alice Åström och har varit verksam i vänsterpartiet, är nog fortfarande på andra sätt.
Tack Alice för att du vågade gå ut med din berättelse! Det har hjälpt mig att växa till den individ som jag är idag. Du har också påverkat mig i tron att tro på sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar