torsdag 12 april 2012

Ungdomsarbetslöshet

Till en början med så blir jag lite frustrerad då jag inte vet hur jag skall göra för att svara någon, men till slut gick det att svara.
Funderar lite kring ungdomsarbetslösheten då det diskuteras mycket om detta i media. Idag på radion pratade man om misslyckande när det gäller ungdomsarbetslösheten. För att åtgärda detta gav de bl.a förslag på att förlägga praktikplatser i slutskedet på utbildningar. Man menade på att det förhoppningsvis skulle leda till att fler ungdomarna får jobb timanställning o.s.v.
Jag blir lite förvånad när jag hör det, för många utbildningar som finns idag har ju redan praktik i slutskedet på sina utbildningar som t.ex. yrkeshögskolan. Däremot tycker jag att det är positivt med utbildningar som har praktik, för i många fall så leder det faktiskt till anställning.
Vad jag skulle se för att bekämpa ungdomsarbetslösheten är utbildning för hur:
1. Hur skall eleven arbeta för att det skall  leda till fortsatt arbete?
2. Vad förväntar sig arbetstagare och arbetsgivare av praktikanten?
3. Vad är mina förväntningar, mål?
4. Kortare utbildningar/kurser att gå efter avslutad gymnasieutbildning

Jag tycker att det bra att man diskuterar detta i utbildningarna (innan praktik) eller att man har det som en enskild utbildning för ungdomar (mer än vad man gör idag).Vidare vill jag förmedla ett råd av en coach som jag fick nyligen och det är att använda verktyget "hur" och inte ordet varför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar