onsdag 11 april 2012

Narkotikamissbruk

Imorse när jag åkte till jobbet berättades det på P1 om en kille som avled för ett tag sedan till följd av tablettmissbruk (narkotika).
Under mina levnadsår så har jag flyttat en del, och jag kan säga att jag flera gånger under åren funderat över varför inte vårdcentraler m.fl. instanser har begärt att få mina journaler. Kommer du till en tandläkare som du inte har varit hos tidigare så begär de journaler. Jag blir chockad över att höra att man diskuterar detta nu, då jag personligen tycker att det borde funnits restriktioner för länge sedan för hur läkare m.fl. skall få skriva ut mediciner o.s.v. Man skall inte kunna gå någonstans och få dem utskrivet hur som helst. Det är mediciner vi pratar om och som kan leda till allvarliga sjukdomstillstånd.

1 kommentar:

  1. Hallå där Ann-Marie... Jag har haft mycket sjukhus kontakt o doktorer runt omkring mej o jag kan säga att det är inte hur lätt som helst o få ut sina mediciner. Om det nu missbrukas så hamnar det snart i journalerna o då blir de hårda på saken. Ett missbruk innebär ju ofta att medicinens verkan är lockande av en effekt som människor vill ha för mycket av. En njutelse istället för ett behov. Sådana mediciner är man sträng på datum/tid för utskrifter. Tyvärr så har ju den svarta marknaden klättrat ngt oerhört. Finns många som löser ut sina mediciner o säljer istället för o bruka dem själva. Men som sagt, det är ett allvarligt missbruk av mediciner därute mitt ibland oss. Fick höra om att det finns ca 700st'n rapporterade Heroinister i staden Norrköping men att ändast riktiga är de ca 30st'n. Så det blir en massa som får medicin för att bruka istället för drogen heroin. Sorgerligt men sant.

    //David Gustavsson

    SvaraRadera