lördag 21 april 2012

Varför rösta blankt?

Jag har fått lite information ifrån personer som röstar blankt eller på enfrågepartier. Jag frågade varför man väljer att göra dessa val. Svaren som jag fick baseras på att de inte känner förtroende för ledaren och partiet. De menar på att det är viktigt att partiet pratar politik och inte håller på med smutskastning (ledare emellan o.s.v.).
Man ställer sig frågan för hur de fungerar i vardagslivet om man inte kan förhålla på ett professionellt sätt i arbetet och i debatterna o.s.v. Skulle partierna börja att prata mer politik skulle det bli mer intressant och ett större engagemang hos den enskilde.

2 kommentarer:

  1. Vill tillägga att jag tycker att det är viktigt att rösta på ett parti och att det är bra att veta vad partiet står för.

    SvaraRadera
  2. När det gäller röstning (Av valen för oss normala dödliga ;))
    Så avstår ju många/röstar blankt pga att de känner inte att de kan tro/stötta några av de partier som finns.
    Eller helt enkelt inte har förtroende för de som Lovas - o där är det ju många som tvivlar. Alla löften om allt som ska ske om man bara röstar på...
    För ,Let's face it.Antingen blir det Rött eller så blir det Blått som styr. Alla andra småpartier finns med, ja.Men får eller kommer de någonsin bli så stora att de ens kommer med i Riksdagen?!

    Jag har alltid röstat. Nu kan jag rösta i Svenska riksdagsvalet och jag kan rösta i det Norska kommunalvalet. (Men inte motsatt i någon av länderna).

    SvaraRadera