tisdag 22 april 2014

Sexuellt utnyttjande av barn/ungdomar


Under flera år så har jag hört talas om flera barn o ungdomar som det går dåligt för i skolan. Dessa barn har flera gemensamma nämnare:

-         De är flickor.

-         De är i tonåren.

-         De är ungdom.

-         De har icke godkända betyg.

-         De skolkar (orkar inte närvara i skolan).

-         De säger ofta ”Han är dum i huvudet”

-         Vanligt med familjeproblem.

-         De saknar förtroende för människor.

-         De röker, dricker alkohol m.m.

-         De säger också ”Du bryr dig inte om hur jag mår, du bryr dig bara om…..”

  Ja, listan kan göras lång. Det är dags att vi börjar prata om detta.

-         Vad pratar jag om?

-         Jo, om sexuellt utnyttjande av barn.

Vi måste bli bättre på att se o uppfatta signalerna/förstå dolda budskap som dessa barn ger ifrån sig. Jag tror att det finns jättemånga barn/ungdomar i vårt samhälle som har blivit utsatt för någon form av övergrepp. Det är vanligt att den drabbade tiger om det som har hänt, men kanske att hon/han säger det till en vän. Tystnaden i sin tur kommer troligtvis bli kännbar för alla dem som umgås med honom/henne (familjen, vänner, skolan m.fl.).

Jag hörde en sak idag som jag inte vet hur jag ska reagera på, många känslor….Kompisen som man har anförtrott sig till, säger till den drabbade:

-         ”Du får skylla dig själv!”

OCH HÄR REAGERAR JAG! JAG VILL ATT MAN PRATAR OM SEXUELLT UTNYTTJANDE I SKOLORNA!!! Om en elev har sagt det ovanstående, hur många fler har inte gjort det? Blir så upprörd, finner inte ord…..

Ett förslag från mig är att ha föreläsningar för eleverna när de kommer upp i högstadienivå. Jag tror att många av dessa händelser händer vid den här tidpunkten.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar