lördag 26 april 2014

Pollenallergi

Jag har haft pollenallergi så länge jag kan minnas. Under barndoms- och tonårstiden var det hemskt. Jag minns hur jag vaknade på mornarna med hopklistrade ögon, när jag väl fick upp dem var de illröda och svullna. Jag minns också den fruktansvärda klådan som jag hade överallt (eksem). I skolan hade jag ständiga besvär med klåda i ögonen, nysningar o.s.v. Allergin bidrog också till en fruktansvärd trötthet och utmattning. Så kan det vara än idag när det är som värst.
Som barn hade jag en önskan om att allergin skulle växa bort, men sådan tur hade jag inte. I vuxen ålder har allergin blivit bättre. Jag har inte eksem längre och det är jag tacksam för. För min del som pollenallergiker så försöker jag att leva ett så normalt liv som möjligt. Det är inte så att jag håller mig inne mer än vanligt, inte öppnar fönster och dörrar o.s.v. för det gör jag. Vad jag däremot tänker på under den här säsongen, det är o se till så att fönstren är stängda på kvällen när jag ska lägga mig (riskerar besvär under natten med öppna fönster).

Ett tips/att ha i åtanke när inte medicinerna hjälper:

Har du varit utomhus en kort stund? Det kan räcka för att få besvär som inte går över (trots mediciner i tablettform, ögondroppar, nässpray med mera). Mitt råd till dig….Ta en dusch, duscha av dig all pollen! Det är inte alltid som vi tänker på denna åtgärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar