torsdag 12 mars 2015

Fejkprofiler Facebook

Jag vill börja med att säga till er som saknat mig....Nu är jag tillbaka igen! Har inte skrivit på ett tag på grund av dataproblem.Till dagens ämne...Jag tänkte dela med mig av några tips "att tänka på " gällande fejkprofiler på Facebook.
En person vid namn "Mariane Borglin" har idag bombarderat min tidslinje och även vänner till mig med en massa låneerbjudanden (uppåt en 100 st om det räcker). Överlag så kan jag ju säga att jag har haft det i åtanke hela tiden, tanken om att man kan drabbas av fejkprofiler, att någon delar opassande bilder på min tidslinje o.s.v. Det finns ju personer som har drabbats av bajsbilder på sin tidslinje m.m. Så jag hade väl tur i oturen om man säger så.


Tipsen;

1. Kolla hur länge han/hon har funnits på Facebook.
2. Kolla om personen i fråga är med i konversationerna.
3. Gå in på hans/hennes bilder....Vad är det för bilder? Skräpbilder?
4. I dialogen med någon kolla om han/hon svarar med ett kort/utvecklande svar. Flera fejkprofiler
säger till exempel bara "tack" och inget mera.
5. Kolla inläggen. Har han/hon skrivit korta/långa inlägg?
6. Kolla "gillarsidorna". Vilken typ av sidor är det som gillas/eller inte alls?
7. Lita på din magkänsla om den säger att hon eller han är en fejkprofil.


Åtgärder om du drabbas;

1. Ta bort bilderna/kommentarerna så fort som möjligt.
2. Om du ser att andra har drabbats....varna dem....
3. Anmäl (på Facebook) och blockera personen.
4. Polisanmäl beroende på situation...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar