fredag 10 januari 2014

Studieteknik/ Study skills

Läser för närvarande två böcker om studieteknik. Blir lite förvånad av den info. som framkommer, då den har bidragit till en hel del funderingar, många frågeställningar o.s.v. En frågeställning bland flera är; Varför pratar man inte om detta i skolan? Det är möjligt att man gör det i viss mån, men ändå….

Hur många elever vet att de använder endast korttidsminnet när de läser på till provet dagen innan?

Hur många vet att de måste repetera kontinuerligt för att kunskaperna ska lagras i långtidsminnet?

Hur många elever vet att de åstadkommer bättre resultat om man använder bägge hjärnhalvorna? Vet de hur?
Hur många undrar inte….Varför ska vi experimentera/vara kreativa/lära oss nytt instrument m.m.?

Hur många vet att de minns bättre om de använder färger?

Att lära sig spela instrument och hålla på med musik m.m. är lika med bättre matteresultat.

Ja, listan kan göras lång. Något att fundera över…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar