tisdag 12 juni 2012

Trafikolyckor

I helgen diskuterades det lite om trafikolyckor som lastbilar är inblandad i. Personen som tog upp detta ämne kände någon inom lastbilsbranschen. Han berättade rent allmänt att lastbilschaufförer känner tidspress när de arbetar och att man har milersättning, och att det är en av anledningarna till att de har svårt att hålla hastigheten. Men samtidigt menade han också på att det inte bara är lastbilschaufförerna som vållande till trafikolyckorna, personbilar har lika stor del i de olyckor som inträffar.
Personligen tycker jag att det är skrämmande att veta att det finns människor på våra vägar som sitter bakom ratten och som kör på, bara för att få ihop till sitt levebröd. Kan det inte få ta den tid som det faktiskt tar att komma fram?
Jag kan förstå att företag vill planera sina leveranser, men det måste ju få ske under mänskliga omständigheter. Jag har ingen erfarenhet av hur det är i lastbilsbranschen, men för att få bukt med detta problem kanske inte grundlön till chaufförer vore så dumt. Sedan finns det säkert dem som redan har det. Men jag tycker att detta är en viktig fråga och som borde ses över. Samhället måste bidra med de resurser som de kan för att trafiken skall bli tryggare att vistas i.
Ibland har jag funderat över varför just lastbilar är inblandade i var och varannan olycka som sker. Främst har tankarna kretsat kring de olyckor som sker på vintertid, men även under det resterande året.
För flera månader sedan skrev jag ett inlägg på twitter, då jag hörde på radion att lastbilar kör med sommardäck under en längre period än personbilar. Jag kan säga att jag reagerade starkt på detta.
Någon månad senare kom diskussionerna upp igen på radion och den här gången berättades det om nya regler för lastbilar och när byte till vinterdäck skall göras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar