fredag 5 juli 2013

Varberg Stadshotell & Asia Spa dag 1/ Varberg Hotel & Asia Spa day 1

Har nyligen kommit hem från Varberg. Vi åkte igår och kom fram vid lunchtid. Då vi var tidiga (skulle checka in klockan tre) så beslöt vi oss för att äta lunch. Vi hade dessförinnan träffat dottern, en kompis till Therese (min dotter) och hennes mamma. Vi fick tipset om att äta på restaurang Hamnbryggan eller på en pizzeria (vid hamnen). Vi valde första alternativet. Hamnbryggan restaurang är absolut värt ett besök om ni har vägarna förbi. Den var mysig, hade trevlig personal och god mat m.m. Emellanåt har de även uppträdanden där.
Efter avslutad lunch åkte vi till Varberg Stadshotell. Efter incheckning gick vi upp till spa, där vi fick en genomgång för hur och var, vi kunde finna de olika aktiviteterna. Därefter begav vi oss till sektionen där behandlingarna skulle genomföras (vi hade bokat in två behandlingar). Första behandlingen ((helkroppsbehandling med olja) var kl. 15.20 (min sambo) och jag hade tid kl. 16.20. Medan vi väntade på varandra (fanns inte tid tillsammans) så besökte vi ljusterapin. Ljusterapins rum var kritvitt (med vita väggar, vita sängar m.m.), hade stark belysning i taket (ovanför sängarna) m.m. Det fanns även tillgång till hörlurar (på en hylla ovanför vattensängen). I dem kan du lyssna på lugn musik eller på meditation (en röst som talar). Under tiden jag låg där gjorde sig flera budskap sig påminda.....”Hitta ditt inre rum.” (d.v.s. en plats som du kan drömma dig bort och få lugn och ro, komma till insikt m.m.). Och en annan löd.... ” Ta fram din kreativitet". Tankarna började att fara i huvudet på mig och jag bestämde mig för att jag måste fatta vissa beslut, och det har jag gjort. Efter avslutad behandling så var det vila som gällde (15 min) innan vi kunde bada.
Innan och efter bad var det duschning/tvagning som gällde. I receptionen hämtade man små korgar som man gick omkring med (för handdukar och tvättlappar). Väl i duschen så hade du tillgång till en pall att sitta på, en ”kanna” för att kunna hälla vatten över sig själv, men även schampo, conditioner, shower och scrub. Jag gillar inte att duscha offentligt inför andra, men detta tyckte jag bara var helt underbart. Jag brydde mig inte om de andra....Jag tog bara hand om mig själv.
Badbassängen var uppdelad på ett x antal stationer. När du har gått i genom alla dessa, så har du fått helkroppsmassage (med jetstrålar). Jag förundrades över den kraft som man blev utsatt för.....Det kändes så skönt, avslappnande m.m. Främst reagerade jag på den, där magen fick jobba. Det kändes kan jag lova. Vi avslutade badningen med att gå över till den varma bassängen (40 grader varmt). Det var kallt då man gick i eftersom flera fönster stod öppna. Väl i badet så kunde man bara ligga där och slappa, beundra den vackra utsikten över Varbergs fästning, titta ut över havet och alla fåglar m.m. Det var magiskt. Besöket på spa avslutades i bastu (ång, torr, salt och svalare bastu) och därefter tvagning. Kvällen avrundades med en trerättersmiddag och sedan en kort kvällspromenad innan läggning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar