fredag 26 juli 2013

Känner du dig trygg när du åker tåg?/ Do you feel safe when you travel by train?


Mitt svar på den frågan är nej. Det finns stunder då jag åker tåg som jag tycker att det känns bra och ibland inte. Vid någon resa har jag påtalat till personalen att jag har tyckt att det har gått för fort och att det kränger. Jag har då fått till svar att ”Det ska vara så”. Vid någon annan resa har konduktören bekräftat att det har varit fel på tåget (meddelande har ej gått ut till passagerarna). Jag kommer ihåg denna resa. Det var fruktansvärda krängningar och resan var INTE speciellt behaglig. Min enda tanke….”Måtte jag få gå av snart….”
Vid att annat tillfälle berättade så berättade en konduktör för mig att ”När du åker norrut så känns inte krängningarna på samma sätt som det gör när man åker i södergående riktning.” Jag kom inte ihåg hur han/hon förklarade det men jag fick i varje fall svar/bekräftelse på mina tankar och funderingar. Med denna information i bagaget så känner jag mig lite tryggare som passagerare (bidrar till att jag lättare kan avgöra när resan är under normala förhållanden). Jag undrar hur många reaktioner jag får på detta påstående???? Jag kan säga så här….” Jag brukar i regel ha rätt vad gäller min känsla för vad som är okej/inte okej.

Vad är det som gör att jag känner som jag gör?

JO, JAG SAKNAR BÄLTE PÅ TÅGEN!!!!
I dagarna har det hänt en tågolycka i Spanien med många dödsoffer och skadade. Har sett filmen hur det gick till och jag känner stort medlidande med överlevande, anhöriga….Fruktansvärt!!!!
Ett x antal människor hade säkert överlevt om det hade funnits bälten på tåget (gissar att det inte fanns….).

Frågeställning:

1.   Så när får vi tillgång till bälten på tågen?
  



    

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar