tisdag 21 maj 2013

Tankar och hjärnans ämnesomsättning/ Thoughts and brain metabolism

För er som följer mig/ vän med mig på facebook så vet ni säkert om att jag studerar (kursen lindrande vård). Förnärvarande så arbetar jag med en uppgift som handlar om att vi ska skriva och redovisa om en livshotande sjukdom (en sjukdom som inte går att bota). Jag har valt Parkinsons sjukdom.
Jag måste citera några rader som jag hittade i en av böckerna som jag har läst:
" Med en röntgenkamera (PET, som mäter ämnesomsättningen i hjärnan) så har man gjort undersökningar på patienter som har blivit halvsidesförlamade. Patienten har fått TÄNKA att han/hon rätar ut och böjer sin förlamade arm (som de inte klarar). Studierna har visat att BARA TANKEN på att de rör armen ÖKAR ÄMNESOMSÄTTNINGEN I HJÄRNAN. HJÄRNAN REAGERAR PÅ TANKEN AV EN RÖRELSE så som den reagerar på den i verkligheten utförd rörelse.
Idrottsmäns träning bygger just på denna idé. De tänker att de går i mål som segrare o.s.v. Sedan utför de dådet. Med djup koncentration och med TANKENS KRAFT når de högt ställda mål. Omvänt kan negativa tankar leda till att man spänner muskler i axlar och nacke där följden kan bli muskelspänningar med inflammerade muskler och huvudvärk o.s.v."
Intressant eller hur? Det får mig att fundera vidare på…….


Ur boken "Att leva med Parkinson (vård och egenvård)", skriven av Helena Surivisson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar