söndag 12 maj 2013

Tider som jag saknar/ Moments that I miss

Tänker tillbaka på när pappa, jag och brorsan var iväg på våra fisketurer. Stora intressen för pappas del var fiske och bridge, antingen va han ute och fiskade någonstans eller spelade bridge m.m.
Det har gått åtta år nu sen pappa dog, endast 50 år gammal. Bridgen fanns där till de sista dagarna. I slutet var han jättesjuk men skulle ändå till bridgen. Jag var livrädd när han skulle sätta sig bakom ratten för att åka iväg, men det gick ju bra.
Träffade farmor och brorsan igår, så en del gamla minnen gör sig påmind. Som vuxen har jag fiskat en del med mina barn, men det var länge sedan sen sist. Saknar fisket, ljudet och doften av vattnet, naturen m.m.
Ett minne som jag lever länge på är när jag, brorsan och pappa åkte till farmors sommarstuga i Norje, Blekinge. Brorsan och pappa var borta hela förmiddagen. De prövade fiskelyckan i Östersjön (som låg i jämte stugan), sedan åkte de vidare till ett annat ställe när de inte fick napp. På eftermiddagen kom de tillbaka....tomhänta. Pappa gick och la sig för att vila.
Jag sa till brorsan "Kom, så ska jag visa hur man gör när man fiskar." Vi gick till bryggan, jag kastade ett kast med kastspöt, vevade in, och sa till brorsan:  "Jag har napp!!!"
Brorsan menade på att jag hade bottennapp. Jag vevade stolt in linan för att jag kände att jag hade något på kroken. På kroken satt en lax, en ganska stor sådan. Stoltheten bara växte och jag kände en enorm glädje och lite skadeglädje som brorsan fick ta....Hihiihihi... Vi gick tillbaka till stugan. Jag traskade in till pappa där han låg och sov och sa: Pappa, titta vad jag har här!!!!
Jag glömmer aldrig minen och de stora ögonen. Denna dag var min dag.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar