måndag 30 juli 2012

Semester 2012

Semestern började med dansbandsveckan i Malung. Vi bestämde att vi skulle åka väg 45 upp till Malung. Det var inget bra alternativ. Vi hade räknat med att få se Vänern längs vägen, men såg faktiskt ingenting av den. När vi kom in till Göteborg började det att regna och vägen följdes av vägarbeten ända upp till Trollhättan och Uddevalla. Vi hade faktiskt någorlunda tur med vädret för det här var den enda dagen som det regnade mycket. Övriga dagar när vädret har varit sämre så har det varit skiftande väder med inslag av blåst, kall kyla, sol och vissa nätter har det endast kommit regnstänk.
Första destination för övernattning blev Sunne och därifrån är det inte långt att åka till Malung.
 De sista timmarna innan man når sitt slutmål kan kännas segt, men vi satte på radion och  lyssnde på Nanne Grönvall och Annelie Rydé m.fl. Det var mycket intressanta diskussioner på radion och resan uppåt kändes mindre långsökt. Nanne är en mycket duktig programledare och talare. När jag lyssnar på någon reflekterar jag över hur någon uttrycker sig och det märktes i Nannes talessätt att hon är mycket begåvad.
När vi var framme i Sunnne var klockan omkring tolv på natten. Det gick ganska fort att hitta en sovplats och natten spenderades i bilen då det var mörkt ute. På lördagen när vi vaknade var det ljuvligt väder ute, solen sken och jag fick en hoppfull känsla av att vi skulle få en vacker dag i Marlung. Innan vi fortsatte resan vidare uppåt var vi naturligtvis tvungen att se Selma Lagerlöf hotell.

När vi sedan körde vidare såg vi en rastplats som hade en underbar utsikt över sjön Fryken. Vi stannade till där för att ta en paus och för att äta frukost. När vi hade parkerat bilen såg vi en husvagn som stod på rastplatsen, den kom ifrån Motorförarnas Helnykterhetsförbund. Vi inklusive andra blev tilldelad kaffe och information ifrån dem. Det var ju inte helt fel, så denna morgon behövde vi inte göra i ordning eget kaffe.

Vi kom fram till Malung på förmiddagen, då det bara var en kortare sträcka att köra ifrån Sunne till Malung. När vi anlände till Malung trodde jag att det skulle bli besvärligt att hitta någonstans att campa, men så var inte fallet. Dansbandsveckan är ju populär och det är många som åker dit.
Ganska omgående när vi kom in till Malung såg vi husbilar, husvagnar och tält som var uppställda (brofästet vid PD-området). Vi pratade med ett par som hade ställt upp sin husvagn där och de verkade tycka att det var ett trevligt ställe att slå sig ner på. Däremot varnade de oss för att det kunde bli lite högljutt på natten, men det tycker jag att man får räkna med när man med på sådana här festligheter.
Resten av dagen innan dansen skulle börja (20.00-02.00) strosade vi runt och tittade på vad Malung hade att erbjuda (uppträdanden från Grönlandsscenen, öltält, tivoli m.m). Vi gick också en promenad till dansområdet. Dansområdet och alla uppträdanden var precis som jag hade drömt om inte bättre. Kvällen avslutades med fyrverkier, och jag kan säga att jag aldrig har sett något liknande innan. Fyrverkerierna sköts upp i takt med musik.