tisdag 17 juli 2012

Uppehållstillstånd

Jag funderar på hur uppehållstillstånden fungerar i vårat land. Hör om fall utomlands, där myndigheter jagar rätt på personer, förvarar dem, flyttar dem från stad till stad för att försvåra processen med att få uppehållstillstånd. Jag tycker att det är hemskt, stackars människor som får uppleva detta.
För personerna som det rör sig om är det viktigt med trygghet, att veta var de bor, att veta att de har ett arbete att gå till (för att t.ex. kunna försörja sina föräldrar m.m.). Det är många personer i den drabbades närhet som kommer att må dåligt på grund av omständigheterna, d..v.s. ovissheten att inte veta.
Jag blir faktiskt förvånad över att höra detta, trodde inte att myndigheterna kan behandla människor så. Vad jag syftar på är att de vistas i ett land och att de gör rätt för sig. Till råga på allt har de bott i landet i flera år. Jag undrar bara hur detta är möjligt? Men å andra sidan är det inte Sverige, men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar