tisdag 10 juli 2012

Att acceptera sina gener

Om två år fyller jag 40 år och jag kan fortfarande uppleva att det är svårt att acceptera sina anlag, att inte kunna göra som många andra. För att nämna ett exempel som t.ex. helgen, tänk att få kunna njuta av helgens alla läckerheter med allt vad det nu innebär. Det kan inte jag, för min del måste jag alltid tänka mig för för vad jag äter, hur ofta jag äter något med mera. I min närhet finns trådsmala människor som kan äta hur mycket mat och godis som helst. Jag kan inte säga att jag äter speciellt mycket, men om jag äter något onyttigt så syns det direkt på vågen. Min svaghet är godis (har varit glass i många år). Det är en konst att tacka nej till något man tycker om, eller att vara stark nog att välja en frukt och ett glas vatten, när någon sitter och äter rostad smörgås på kvällen o.s.v.
För att jag skall må bra krävs ett måttligt intag av föda och att jag i möjligaste mån undviker godis, kaffebröd, grillad mat m.m. Med dagligt intag av vatten, frukt, grönsaker och motion så känner jag ännu bättre välmående. Jag kan säga att jag märker stora skillnader när jag har ätit rätt och när jag inte har gjort det.
Det finns säkert någon som undrar varför jag skriver detta inlägg? Sen många år tillbaka har jag alltid drömt om att en dag kunna hjälpa någon annan. Det är tanken bakom detta inlägg, att få inspiration. Detta inlägg är ganska personligt, men för er som har läst mina tidigare blogginlägg så förstår ni säkert varför jag skriver detta.
Den stora förändringen vad gäller mitt välmående, är motionens betydelse. Den har gjort underverk med mig. I yngre år tränade jag knappt ingenting i jämfört med vad jag gör idag. Ett råd til er andra som lider av övervikt eller till er som inte tränar, se till att motionen blir en naturlig del i er vardag.
För några veckor sedan började jag åter igen att göra förändringar i min vardag. Egentligen inte, min förändring började år 2005 efter pappas död. Jag gjorde små ändringar i kosten (sker fortlöpande) och började att prioritera mera motion. Mer information kommer senare.....
För er som följer mig, så vet ni att jag har gått ner ganska mycket i omgångar. Vilka förändringar har jag då gjort vad gäller kosten? Övriga förändringar?

1. Bytt ut mjölken till lättmjölk (till gröten).
2. Äter gröt på morgonen.
3. Dricker vatten till måltiderna.
4. Vid stekning, bytt ut smör och margarin mot olja.
5. Äter mera frukt (4-5 st frukt per dag inget ovanligt).
6. Dricker mera vatten.
7. Bytt ut sockret mot lättströ (till frukosten).
8. Ingen mat efter 18.00, i de fall jag har blivit hungrig har jag tagit frukt och vatten. Första tiden var hemsk, hade så ont i magen för att jag var hungrig. Jag hade ju vant kroppen med att äta sent.
9. Bytt ut mjukt bröd mot knäckebröd.
10. Att inte äta mer än en smörgås till frukost.
11. Skippa sockret i kaffet.
12. Motion m.m.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar