tisdag 7 augusti 2012

Familjedag i Göteborg

Min sambos företag brukar anordna familjedagar då anhöriga och anställda umgås. Den här gången blev det inte som det brukar vara, utan företaget stod för "Göteborgskort för en dag" och som delades ut till dem som var intresserade av kortet. Då vi ville tjäna in de pengar som korten kostade blev dagen intensiv.
Vädret har ju inte varit det bästa, så vi kollade upp hur vädret skulle bli i Göteborg. På söndagen skulle det bli fint väder, så i samråd med min syster och hennes familj bestämde vi oss för att göra denna resa tillsammans.
Vi gick in på Universeum först, detta för att kunna släppa de barn som ville vidare till Liseberg. För barnens del räckte det med Universeum och Liseberg för att täcka de utgifter som deras kort kostade.
För våran del blev vi tvungna att göra mera för att komma upp i omkostnaderna för korten (och helst också gå i vinst). Innan vi åkte till Göteborg hade vi bestämt oss för att gå på Universeum och Liseberg, men även för att åka Paddan (det blev en sightseeingtur med buss också). Paddan kunde vi inte åka förrän efter klockan tre och då blev det lagom med Universeum, lunch och en busstur.
Jag gillar att åka på sightseeingturer och det gäller oavsett var jag är någonstans. När jag stod inför valet att välja gymnasium så kretsade mina tankar antingen resebranschen eller vården. Det slutgiltiga valet föll på vården. Vad gäller resebranschen så har jag alltid varit intresserad av historia. Jag fascineras av länder och dess historia, kulturer och arkeologi m.m. Hade jag valt att utbilda mig inom resebranschen så var det reseguide som lockade. Det var inte bara historia som lockade utan även alla möten med främmande människor som arbetet innebär, att få lyssna på deras historia m.m.
I vilket fall om vi skall gå tillbaka till Göteborg, vi gick på Universeum, åt lunch och tog en sightseeingtur i staden (med buss).Vi hade en diskussion om att vi kanske skulle få höra samma sak igen om vi tog båten också, men kom överens om att det inte gjorde någonting då vi hade småbarn med oss. Barn gillar ju att åka båt. Vi hade en jätteduktig guide, en humoristisk sådan och väldigt självsäker i sin engelska. Hon pratade både svenska och engelska då det fanns turister ombord som pratade engelska.
Innan vi gick på Paddan funderade jag på varför den var så platt, varför den inte såg ut som sightseeingbåtarna i Stockholm. Svaret på det fick jag under resans gång. Göteborgs broar är så låga att en högre båt kommer inte under dem. I Göteborgs hamn finns ett skepp och den kommer att stå där den står, just därför att den är högre än Älvsborgsbron (som ligger över hamninloppet i Göteborg).
En del information fick vi höra igen, men en del av berättelserna skiljde sig ändå åt. Guiden på båten berättade mer utförligare än det som sades på bussen. Jag konstaterade också en fördel med att åka båt och det är att man kan ta bättre bilder än i bussen.
Dagen avslutades i Liseberg. Sammanfattningsvis så blev det en lyckad dag. Vi hade soligt och varmt väder, vid något tillfälle var delar av Göteborg täckta av mörka moln men som sedan klarnade upp. Dagen bjöds även på en del promenader så vi somnade gott den kvällen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar