måndag 10 november 2014

Högskoleförberedande program och yrkesliv

Vi har ganska mycket diskussioner om detta här hemma. I vår familj så har vi tre familjemedlemmar där två går yrkesförberedande (med praktik) och en går högskoleförberedande program (utan praktik). Flera menar på "att de som har praktik i sin utbildning har bättre förutsättningar än de med utan." Jag vet inte vad jag ska tycka om det påståendet. Men det är klart att det är bra att få in foten någonstans/visa upp sig/här är jag/ innan man ska ut i arbetslivet.

Två saker som jag har funderat på;
Alla program borde ha praktik.
Alla program ska vara högskoleförberedande (och det vet jag att det diskuteras om i sociala medier, i politiken m.m.).

En annan tanke som har slagit mig....En av våra familjemedlemmar går nu tredje året på naturbruk. För närvarande är hon ute på praktik (på den skola som hon ska in på efter gymnasiet). Nu när hon gör sin praktik så utnyttjar hon praktiktiden till att ta reda på följande; "Vad krävs för att komma in?"
"Hur skall jag göra för att bli antagen?" "Är detta vad jag vill?" "Vad finns det att välja på (inriktningar m.m.) o.s.v.?" Jag kan bara se fördelar...Tänker då på de högskoleförberedande programmen....Det skulle ju vara bra om de fick någon praktik....i trean kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar