lördag 10 november 2012

Om jag vore organisatör/ If I were the organizer

Om jag vore en organisatör i något sammanhang så skulle jag försöka att påverka t.ex. kursstarter m.m. Jag skulle exempelvis starta byggkurser och andra kurser (för tjejer) som är typiskt "killgöra". Jag skulle också se till så att det fanns kurser/föredrag att gå på under helgerna men även loven (delar med mig av ett inlägg som jag skrev på Facebook).
Jag fick några kommentarer och ett av dem tyckte jag var riktigt bra, hade flera budskap. Han som svarade menade på att Margaret Thatcher uttryckte för några år sedan att "Sverige är ett av flera länder med sämst självförtroende." Om vi refererar till tv-program som t.ex. "Arga snickaren" så ser man ofta exempel på där här med kvinnor och dåligt självförtroende.
Vad kan vi göra för att åtgärda dessa problem?
Jag tror att vi måste ägna mer tid till att stärka kvinnors självförtroende. På sikt kan det nog leda till att flera kvinnor söker sig till de mansdominerande programmen på gymnasiet/högskolan o.s.v.  
Vad gäller killarna....Varför söker de sig inte till kvinnoyrkena? Här handlar det inte om dåligt självförtroende utan det är annat som spelar in.
Vad skulle du göra om du var organisatör (gällande föreläsningar, kurser och utbildningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar