söndag 4 november 2012

Våra ungdomar

Imorse när jag vaknade kände jag mig yrvaken och trött, men jag satte på mig mina träningskläder och gav mig ut på en motionsrunda. Under tiden jag var ute vandrade mina tankar tillbaka på ett samtal som jag hade igår. Samtalet handlade om våra ungdomar. Personen uttryckte två saker” Jag förstår inte varför de måste byta vänner hela tiden” och ”Jag har svårt för att memorera namnen på de kompisgäng som kommer hem till oss”.
Min första tanke figurerade kring våra ungdomars kompisgäng. Jag tror att dagens ungdomar har större vänkretsar än vad man förr, eller rättare sagt jag vet. Kan känna att det idag är extra viktigt att veta vem våra ungdomar umgås med, men det är inte lätt att ha koll på det. Och jag tillhör nog också en av de föräldrar som inte har ”full koll” på mina barns kontaktnät d.v.s. vad de heter.
Mina förslag: Kan föreningar m.fl. arbeta el. strukturera sin verksamhet på ett annat sätt än vad man gör idag? Inbjudningar, föräldrar o barn till föreläsningar/utbildningar? Mötesplatser för föräldrar och barn där vi diskuterar?
Hur tänker du kring detta? Hur bidrar du till att dina barn/ungdomar växer upp i en trygg miljö? Vad kan vi göra för att öka tryggheten för våra ungdomar?
Skall snart åka till jobbet, önskar alla en trevlig och underbar dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar