tisdag 6 november 2012

Större samhällsansvar

Jag tycker att samhället ska större ansvar för att våra barn och ungdomar som går i skolan skall komma hem ordentligt.
Brister att arbeta med enligt mig:

1. Barn som har lång resväg hem, ska kunna erbjudas kommunal resväg hela vägen hem. Ex ett barn/ungdom måste kanske byta från buss till skoltaxi sista sträckan innan han eller hon är hemma. Många gånger finns det ingen skoltaxi då sista taxin har gått för dagen. Mitt förslag är att införa ”samåkning”. Skoltaxin måste ändra på sina arbetstider så att den anpassas efter ”alla skolor” i kommunen.
Vad menar jag då med ”alla skolor”? Med alla skolor syftar jag på grund- och gymnasieskolorna. Önskar även mer flexibilitet vad gäller ”vilken skola han el. hon går i”. Detta fall gäller när barn går i en annan skola än den som taxin utgår ifrån, och eleven har mer än sex km resväg.

2. Att införa; gratis busskort till alla elever som har mer än sex km resväg mellan hem och skola (gäller oavsett vilken skola han/hon går på). Här kan jag se att samhället kan ta större ansvar. Genom att skolan bidrar med busskort till de elever som behöver det så ”BEGRÄNSAR MAN ELEVENS RÖRLIGHET OCH TIDER PÅ DYGNET”. Eleven kommer hem i tid och förhoppningsvis pluggar mera, och vi som föräldrar känner oss mer trygga då vi vet att vårt barn är hemma. Om vi föräldrar köper busskort till barnen så får de oftast ett busskort där de kan åka var de vill och när de vill på dygnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar