torsdag 23 maj 2019

Föreläsning med Christina Skodras/Majema

Ikväll har jag varit på en föreläsning. Jag hade inga större förväntningar utan hoppades på att den skulle vara bra. Jag kan säga att den var mer än så, den var hur bra som helst! Jag kan verkligen rekommendera den! Har ni inte gått på den, så gör det!
Majema inledde föreläsningen med att berätta lite om deras verksamhet. De är ett förlag som erbjuder läromedel och planeringsverktyg m.m. Personerna som arbetar i verksamheten har tidigare arbetat som lärare. 
Nu till föreläsningen med Christina Skodras. Den var tänkvärd, fick många aha-upplevelser. Föreläsningen grundades på vetenskaplig forskning, två forskares syn och perspektiv att se på det matematiska samtalet i klassrummet. Några punkter som togs upp: 

  • Vid samtal med eleverna, variera genom att låta dem sitta på golvet i en cirkel. Eleverna kommer nära varandra vilket bidrar till att de ser och lär sig att lyssna på varandra. 
  • Låt eleverna föra samtalet...Lärare ska inte ta över för mycket.
  • Ställ frågor som Varför? Varför inte o.s.v.?
  • Ställ inte frågan "Hur tänkte du här?" Många elever svarar då "Jag vet inte..."
  • I USA arbetar lärare mycket med frågeställningen "Kan du övertyga mig?"
  • Låt eleverna repetera vad en annan elev har sagt.
  • Fråga eleverna "Är det någon som har något att tillägga?"
  • Vid samtal med eleverna, ställ frågorna "Kan du redogöra, förklara...?"
  • Vid matematiska samtal, för samtal om alla räknesätt, inte bara addition o.s.v. (samtidigt)
  • Fråga eleverna "Är det någon som tänker annorlunda nu?"
  • När eleverna har parsamtal lär de sig att...uttrycka sig, lyssna på varandra, redogöra för vad den andra eleven har sagt o.s.v. 
  • När en frågeställning ställs till eleverna, låt dem tänka en stund (exempelvis 15 sekunder). Det tar tid att tänka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar