måndag 6 oktober 2014

Att ha anlagen för övervikt/fetma

Jag tycker att det är jobbigt att ha anlagen för kraftig övervikt/fetma. Detta har präglat en stor del av mitt liv. Att hela tiden behöva tänka på att inte bli för stor för då finns risken att jag inte klarar av situationen "Jag har blivit för stor och orkar inte ta tag i min övervikt/fetma". Detta har inte drabbat mig, men tanken finns där hela tiden "Jag får inte bli lika stor som min far".
Under flera år så har gjort förändringar i kosten liksom nu. Jag äter gröt varje morgon (havregrynsgröt). Nu har jag bytt ut den mot fibergröt. Sen är det detta "Vad ska jag ha till?" Jag har haft äppelmos, lätt strö (för diabetiker) och socker. Jag vet att det inte är ett bra alternativ.
I dagarna så tänkte på mitt arbete med de gamla. Ibland ger vi dem katrinplommon, linfrö....för att få i gång magarna. Och vips så kom jag på svaret "katrinplommon...." Jag funderade på hur min kropp skulle reagera på detta, men beslöt mig för att strunta i det. Blir den effektiv under några dagar så....då får jag ta det. Syftar på tills den vänjer sig...

Ett tips....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar