lördag 12 augusti 2023

Viktminskningskurs 10 kg

För sex veckor sedan drygt anmälde jag mig till en viktminskningskurs (med Ulrika Davidsson). Kursen pågår i sex veckor (slutar imorgon). Målet med kursen, när kursen är avslutad ska deltagaren gått ner 10 kg. Kursen var en lågkolhydratkostkurs med inslag av flera fastaperioder. 

Första veckan följde jag det kostschema som ingick i kursen. Dock kunde jag konstatera efter ha följt kostschemat under en veckas tid att det skulle bli för dyrt för vårt hushåll att fullfölja kursen. Jag gjorde en överslagsräkning och räknade ut att alla varor som jag skulle bli tvungen att köpa till mig/oss skulle uppnå en kostnad på ca 2000 kr i veckan och lite till. Det är mycket pengar för vårt hushåll. Jag tycker dock inte att jag gått kursen förgäves. Jag har lärt mig en hel del under dessa veckor, exempelvis: 

1. Planering av matsedel för att få i mig det jag behöver, exempelvis en dag äter vi soppa, en dag vegetarisk, en dag fisk o.s.v. 

2. Vikten av att äta med variation om man ska gå ner i vikt. Kroppen ska inte vänja sig vid en viss intag av kalorier. Kaloriintaget ska variera från dag till dag. Gäller även val av mat, det vill säga ät frukost med variation (inte samma frukost dag efter dag). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar