lördag 20 augusti 2016

Att driva frågor och hitta eldsjälar

En viktig faktor för att driva frågor framåt/utveckla en verksamhet är att hitta eldsjälen som brinner för den specifika frågan/frågorna/verksamheten o.s.v. Det är viktigt i alla sammanhang såsom i olika organisationer, fackförbund o.s.v. Anledningen till att jag skriver om detta har med att göra att man många gånger hör någon eller några säga "Det händer ju ingenting med...." Jag och min sambo hade en sådan diskussion senast idag. Vi hade en diskussion om att det är många män som drabbas av prostatacancer. Min sambo frågade mig varför inte männen har samma fördelar som kvinnan. Jag svarade..."Då måste det finnas någon som driver denna fråga för att det skall bli en förändring. Finns det ingen som gör det då händer det ju ingenting på området heller (syftar på beslut, motioner o.s.v.).
En annan fråga som är minst lika viktig att ha koll på som ledare, är frågan om hjärtefrågan "Vilken fråga brinner du/ni för?" Brinner man för ett visst ämne då är man i regel påläst/man har kunskaper i ämnet. Man samlar på sig kunskaper genom att läsa vissa artiklar o böcker, lyssnar på radion o.s.v. Att ha en/flera eldsjälar i sin föreningar o.s.v. anser jag är jätteviktigt.
Hur hittar man dem? Det är inte alltid så lätt att hitta dem. Jag kan ge två tips....

  • Va med på utbildningar/föreläsningar/cirklar o.s.v.
  • Va delaktig/engagerad på platser där man startat upp en ny verksamhet (många gånger kan de ha hittat nya arbetssätt att jobba på). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar