lördag 24 mars 2018

Utbildning i flygrädsla

Idag har jag och min sambo varit på Växjö flygplats. Vi har gått en kurs i flygrädsla. Kursen var jättebra på alla sätt. Dock blev inte resultatet som jag hade tänkt mig.
När man har flygrädsla, så vill man givetvis bli av med den. När jag/vi anmälde mig till den/eller åkte dit idag, så var tanken/mitt önskemål, att jag skulle få kunskap om/verktygen för hur jag ska göra när alla tankar och känslor kommer. Exempelvis, ska jag lösa ett lättare korsord som bidrar till att jag kan skingra tankarna? Annat o.s.v.? I stället fick jag/vi höra ett annat svarsalternativ, ett svarsalternativ som inte har existerat i min hjärna.
Sista passet innan utbildningen var slut hölls av en beteendeterapeut. Hon berättade hur man reagerar/tänker och vad man ska göra vid flygrädsla/flygfobi. Känslomässigt så var det jättejobbigt att höra. Det var som hon beskrev mig. Hon menade på att:

1. Släpp kontrollen och låt piloterna sköta sitt arbete!
2. Du kan inte kontrollera vad som händer.
3. Lita på personalen!
4. I vardagen kan du inte kontrollera vad som händer när du kör bil o.s.v. Det kan du inte i luften heller.
5. Kliv på planet och sätt dig i flygstolen och njut av flygturen!
6. Att fortsätta vara flygrädd o.s.v. leder till fortsatt ältande och tvångstankar. Exempel ett, jag har bokat en flygresa, men avbokar den för att jag hört att ett flygplan har kraschat. Exempel två, jag åker inte med ett visst flygbolag för att jag hört rykten om att...Det leder till att jag kontrollerar den fakta jag fått till mig. Det i sin tur leder till att jag/vi mår sämre eftersom det tar en massa energi än om jag/vi inte varit flygrädd alls o.s.v.

Detta var inte vad jag ville höra. Just nu figurerar många tankar i min hjärna, och jag vet varken ut eller in hur jag ska gå vidare. Det dom säger stämmer, men hur ska det gå till, släpp kontrollen...???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar