tisdag 5 september 2017

Angående LSS och ansökan till kommun/försäkringskassan

Ikväll lyssnade jag på radioprogrammet "Karlavagnen" när jag åkte hem från jobbet. Kvällens tema handlade om ansökan om insatser för dem med funktionsnedsättning. Man skulle ringa/mejla till programmet och berätta sin historia, ifall man blivit nekad hjälp hos försäkringskassan, kommunen o.s.v.
En sak som framkom...förnyelser av redan gjorda ansökan. Som jag uppfattade det, så ska det ske en gång varje år, trots att personen i fråga som det handlar om, kanske har en funktionsnedsättning som aldrig kommer att bli bra eller bättre. Föräldrarna till dessa barn berättade om all den energi och kraft som det innebär att ha ett eller flera barn med olika slags funktionsnedsättningar.
Min fråga eller fundering...Kan inte försäkringskassan/kommunen o.s.v. skicka ut ansökan med förtryckta uppgifter, sedan signerar man exempelvis med Mobilt BankID o.s.v.? Vill de (försäkringskassan eller kommunen) sedan ha reda på något, så får de ta reda på det själva hos andra myndigheter o.s.v. Vi har sådan bra teknik idag, så jag tycker att det borde inte vara omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar