söndag 15 maj 2016

Varför har jag gått upp i vikt?

Med anledning av de inlägg som jag skriver (på Facebook) så kanske någon/några tror att jag väger så mycket som jag gör för att jag har svårt för att begränsa mitt matintag o.s.v. Jag kan säga att så är inte fallet. Mitt problem som jag har, är ett problem som jag tycker att man skall jobba med på/inom mödravården. 
När jag blev gravid första gången så hade jag rätt vikt för min längd. Jag gick upp 12 kg med första barnet. När sonen föddes (första barnet) så gick jag ner något kilo, för att sedan gå upp igen till samma vikt som jag hade i samband med sonens födelse. Samma sak hände med andra barnet. Sammanlagt så har jag haft en viktuppgång på 19 kilo (under graviditeterna).
I ett antal år efter bägge födslarna så har jag legat kvar på samma vikt för att sen gå upp ytterligare kilon. Jag har alltså inte klarat av att gå ned dem kilon som jag gått upp under bägge graviditeterna. Jag tror inte att jag är ensam om detta. I det stora hela så skulle jag vilja säga att det krävs åtgärder o kunskaper inom detta område för att förhindra att.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar