måndag 17 augusti 2015

Vårdcentraler och bristande tillgänglighet

Jag har precis bytt vårdcentral eftersom min vårdcentral skall läggas ner (Fritsla Vårdcentral i Marks Kommun). Idag skulle jag ringa min nya vårdcentral och jag funderade då på hur den fungerade. När jag ringer upp så svarar en telefonsvarare "På grund av överbelastning, var god och ring senare eller en annan dag.....". Naturligtvis så talade den även om vart man skulle vända sig i akuta ärenden.
 I samband med detta samtal så funderar jag på hur kvalitetssäkringen fungerar;

1. Kvalitetssäkrar man genom att säga ring en annan dag?
2. Jag undrar även hur mycket samhället får betala för ärenden som skjuts på framtiden d.v.s. då saker o ting har gått för långt. Ett exempel på detta kan vara att något har lett till en operation.
3. Borde inte alla vårdcentraler säga "lämna namn och telefonnummer så ringer vi upp". Det är att kvalitetssäkra, men även jobba för bättre tillgänglighet. Det är inte meningen att man skall behöva jaga vårdcentraler eller skjuta ärenden på framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar