fredag 26 juni 2015

Jag stöder inte förslaget om kortare sommarlov

Klockan är halv sex på morgonen. Min sambo ska till jobbet och själv ligger jag kvar i sängen, har ju semester. Jag tar fram min telefon och läser lite på Facebook, läser då att att S och V i Sundbyberg stöder Moderaternas förslag om kortare sommarlov. Jag går upp ur sängen, känner bara att jag måste skriva ett blogginlägg sedan kan jag somna om. Jag skulle annars bara ligga o grubbla... Jag kan säga att jag är emot detta förslag. Jag grundar det på bland annat fem anledningar;

1. Jag tror att vi har ett grundproblem till att det ser ut som det gör i dagens skolor. Vi har för många barn/ungdomar/elever som mår dåligt. Skolan måste till en början bli bättre på att se signalerna o larma. De måste även bli bättre på att stötta o backa upp elever som har svårigheter.
2. Införs förslaget om kortare sommarlov så kommer klasskillnaderna att öka. Föräldrar med gott ställt kommer att se till så att de får en lång semesterledighet. De i sin tur kommer att se till så att deras barn får en lång ledighet när de skall på semester o.s.v.
3. Går förslaget igenom så anser jag också att det skulle vara "ett bevis" för att vi har en dålig skola, dåliga lärare o.s.v. Och det har vi inte.
4. Skolan ser inte ut som den gjorde för många år sedan. Vi lever i ett informationssamhälle och jag anser att barnen behöver ett långt sommarlov för att återhämta sig. De har det inte lätt med alla intryck som de får till sig via sociala medier o.s.v. Här kan det också behövas stöd från hemmet och samhället. Hur hanterar vi alla intryck? Regler o rutiner för mobil- och dataanvändning? Vi vet ju att detta behövs då det påverkar skolan. Elever kommer sent i säng o.s.v.
5. Vi har även för stora klasser och för få lärare. Elevernas och lärarnas arbetssituation är en ARBETSMILJÖFRÅGA. Det krävs att man gör något åt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar