tisdag 5 maj 2015

Nära döden-upplevelse

Igår var jag nära på att dö i en trafikolycka. Några kanske reagerar på att jag skriver så....Men jag menar på vad är oddsen för att jag hade överlevt en trafikolycka där jag höll på att bli påkörd av en bil som körde i ca 90 km/h? Inte speciellt stora...
Händelseförloppet;
Jag var på väg till Fritsla, Marks kommun. Jag kommer fram till korsningen Skephult- och Fritslakrysset och skall över stora vägen (41:an). Jag kollar på bägge sidorna och konstaterar att det är "grönt att köra". Från ingenstans dyker plötsligt en bil upp, jag hör hur han/hon tutar på mig och tittar till. Jag ser att bilen är precis in på mig och den är på väg att köra in i mig på passagerarsidan. Som tur var, så hann jag köra över, annars hade olyckan varit ett faktum.

Jag skulle vilja lyfta fram två saker, en sak som jag och min sambo diskuterade om igår och det andra gäller bland annat körskolan (ett tips till körskolelärarna):

1. Jag skulle vilja att någon/några ser över hastigheten i denna korsning, att den sänks till 70 km/h.
2. Angående trafikskolan. Jag tror att det behövs mera diskussioner/kunskap gällande "döda vinklar".

Jag kan inte minnas att man tog upp det på min tid när jag tog körkort. Jag minns att de pratade om att man skulle titta över axeln (döda vinkeln) men sen var det ingen mer diskussion om detta. Här hemma så har jag också en ungdom som håller på att ta körkort och vi har varit iväg på handledarutbildning. Och det jag tänkte nämna här, det togs inte upp på utbildningen.
Om ni tittar på bilden/bilderna på bokstaven A (takstolpe A där vindrutan fästs). Här har vi en "död vinkel" som i princip kan vara livsfarlig om man missar att titta i denna vinkel. DENNA VINKEL BÖR DISKUTERAS PÅ TRAFIKSKOLOR, I HEMMET, KANSKE ÄVEN I MEDIA....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar