torsdag 28 augusti 2014

Helsingforskryssning

I helgen som va så var jag och mina närmaste familjemedlemmar på kryssning (till Helsingfors).Väl framme i Helsingfors så tog vi båten över till Sveaborg. Vi var inte där så länge då vi hade lite otur med vädret. Men vi hann ändå se en del som exempelvis ubåten Vesikko, grottor m.m. Är du intresserad av historia så skall du definitivt åka ut till Sveaborg, hela ön vimlar av historia.
I Helsingfors så blev jag fascinerad av en staty "kissande pojken". Jag kunde inte låta bli att fundera på vad den symboliserar eller syftet med den (budskapet). Jag har varit i Helsingfors för många år sedan, men då fanns den inte där. Nu när jag skriver detta inlägg så försökte jag att hitta någon fakta om den, men lyckades inte hitta något. Så nästa gång vi åker dit så blir det definitivt en sightseeingtur för att ta reda på mera om Helsingfors och den "kissande pojken".
Sammanfattningsvis så var det en trevlig kryssning, bra underhållning, god mat o.s.v. Det var lite sjögång på småtimmarna (på ditresan) men i övrigt relativt lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar