tisdag 13 maj 2014

Rigakryssning

För några dagar sedan så åkte jag och min sambo på kryssning till Riga (9-11/5-14). Denna resa har varit planerad i ett antal månader, så det var också anledningen till att min 40-årsfest blev inställd. Kryssningen var inte bara en kryssning utan även en släktträff (på pappas sida). Jag kände att jag nöjde mig med denna resa, den blev som en present till mig.
Vi lämnade Borås tidigt på fredag morgon (åkte anslutningsbuss till Frihamnen, Stockholm). Ungefär en halvtimme, timma efter att man fick gå på båten så anlände vi till Stockholm (avgångstid från hamnen var kl. 17.00). Klockan 17.30 så var det dags att träffa släkten (i baren, där kontaktperson bjöd på välkomstdrink). Vi var sammanlagt 18 personer som åkte, av dem kände jag 4 stycken. Vi började med att hälsa på varandra och sedan satte vi oss ner och pratade med varandra (presentation, minnen m.m.).
Klockan 10.30 på lördag morgon så anlände vi till Riga. Natten hade varit relativt lugn (inga större vågor) och jag kände mig relativt utvilad. Det är klart att man kände av lite sen kvällen innan, men inte mycket. Det tog ganska lång tid att komma av båten, men vi hann ut i tid då vi hade en buss som stod väntade på oss (sightseeing med guide). Vi åkte runt lite i staden, därefter blev vi avsläppta (guide och passagerare). Sightseeingturen pågick i 1½ timme. När vi väl fick gå för oss själva så besökte vi salutorget (fisk, grönsaker, frukt m.m.) sedan tog vi oss en promenad tillbaka till båten. Lagom att vi kom tillbaka så började det att regna, så vi hade tur. Vi hade nämligen hört att det skulle regna när vi va där så…..

 

Återkommer….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar