söndag 11 maj 2014

Pensionen - spelet om våra pengar

Det är dags att dra igång diskussioner angående våra pensioner. Jag har vid ett/flera tillfällen haft samtal med personer som vill veta min ståndpunkt i denna fråga….har då valt att lega lågt då jag måste få mera kunskaper. I helgen har denna fråga kommit upp igen (flera har yttrat sig och tyckt en massa). Jättebra!
En kommentar ”Vi som är av den äldre generationen är inte drabbad. Din generation och kommande generationer kommer att få halverade pensioner”. Jag ställde frågan:


-         Vad tycker du att vi skall göra åt detta?

-         Låt staten ta över pensionerna helt och hållet. Pensionen är ett SPEL med våra pengar. Fondförvaltarna bråkar om kunderna då de vill tjäna pengar på avgifterna och dylikt.


Denna diskussion har väckt många tankar hos mig. ”Pensionen handlar om vinstintresse. Staten har förlorat många statliga bolag/företag…..Hur många har de kvar? Vad krävs för att ta tillbaka det som är förlorat? De behöver skatteintäkter….Hur ska vi få befolkningen att förstå vad som håller på att hända? Är detta rättvist?”

2 kommentarer:

  1. Så vilka svar har du, Ann- Marie, på de frågor du ställer? Vore intressant att ta del av dina tankar kring detta.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Jag återkommer med svar.

    SvaraRadera