fredag 2 maj 2014

Facklig utbildning början på nytt liv

Efter nästan 20 år som medlem i Kommunal gick Ann-Marie Stenhoff medlemsutbildningen. För henne är det början på ett nytt liv, där hon ska ägna sig åt både facket och politiken.
-- Barnen har blivit större och jag har mer tid att engagera mig, säger Ann-Marie.
Det var i februari i år. Ann-Marie Stenhoff tog ledigt från jobbet på ett äldreboende i Borås, för att gå en tre dagars facklig kurs på ABF i Kinna.
– Jag tyckte det var intressant, säger Ann-Marie.
I början var kursdeltagarna lite tysta, men efter ett tag kom diskussionerna i gång. De pratade om Kommunals historia och varför man är med i facket. De fick lära sig vad ett kollektivavtal egentligen är och vilka regler som gäller för arbetsmiljön.
– Det jag saknade var lite om det facklig-politiska arbetet. De flesta frågor är både fackliga och politiska och jag önskar att man gått in mer på det politiska, säger Ann-Marie.
När Ann-Marie kom tillbaka till jobbet var arbetskamraterna intresserade av vad hon lärt sig. Det blev mycket diskussioner.
Ann-Marie känner ett starkt sug efter att engagera sig och lära sig mer. Efter medlemsutbildningen blev hon skyddsombud på jobbet. Hon vill gå skyddsombudskursen, och gärna en facklig-politisk utbildning.
Hon har också gått med i en socialdemokratisk förening.
– Jag har alltid velat engagera mig. Redan i tonåren tittade jag mycket på nyheterna och diskuterade politiska frågor.
Men tiden har hittills inte räckt till mycket mer än barn och jobb, förrän nu när barnen är större.
– Nu vill jag så mycket, säger Ann-Marie.
På samhällsnivå brinner hon för att minska löneklyftorna. På arbetsplatsen ser hon behov av bättre planering, mindre stress och mer utbildning.
Ann-Marie tror att fler skulle gå medlemsutbildningen om de var säkra på att inte förlora pengar på det. Man får pengar från Kommunal i stället för lön under utbildningen, men folk kan vara rädda att de pengarna dröjer.
– Men där får jag ge Kommunal beröm, för det gick jättefort att få pengarna, säger hon.


Se artikel i Kommunal; http://www.ka.se/facklig-ubildning-borjan-pa-nytt-liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar