fredag 23 augusti 2013

Att inte ha kontrollen/ Not having control

Varför reagerar jag som jag gör när det gäller flygrädslan? Det vet jag redan vad det beror på. I mitt fall handlar det om att jag inte har kontrollen över det som sker. Mitt öde ligger i någons annans händer d.v.s. om det skulle hända något.
Jag har hört många som säger "Det är större risk att det händer något när du kör bil än när du flyger."
- Ja, det vet jag. Men jag känner ändå att när jag sitter bakom ratten så har jag en liten chans/möjlighet att påverka den situation som uppstår (förhoppningsvis) t.ex. genom att sänka hastigheten, köra av vägen m.m. På ett flygplan är jag helt utlämnad. Jag vet inte vad som sker och jag misstänker att flygvärdinnorna är tränade "att hålla masken" för att bevara lugnet. Jag vet inte om det är så, det är vad jag tror.
Jag skrev att "mitt öde ligger i någon annans händer...." Ett exempel....För flera år sedan hände det ju en flygolycka med ett Concordeplan i Frankrike. Första starten avbröts p.g.a. fel för att sedan lyfta igen. I vilket fall så fanns det passagerare som ville gå av, men som inte fick det. Jag antar att det berodde på tid eller pengar. Och det tycker jag är fruktansvärt att tiden och pengar ska gå före flygsäkerheten för passagerarna. Att få höra en sådan information resulterar till att man kommer ihåg det (man tar åt sig all info. som sägs i media).

Ett tips som jag har fått av en passagerare vad gäller att inte känna kontrollen:

Titta på monitorn/ tv-skärmen för att se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar