lördag 18 augusti 2012

Vad är jag nyfiken på?

Jag fick frågan på facebook och känner att svaret på denna fråga får bli ett blogginlägg. Hur ska jag börja?
Jag är nyfiken på mycket. Jag tror att det är många i min närhet som inte vet hur jag fungerar. Som person kan jag vara både reflekterande och analyserande och det har jag varit i många år. Jag lägger märker till saker o ting, för nämna exempel, en persons arbetssätt som skiljer sig från mängen, eller en person som för en intressant dialog eller någon som använder speciella ord i kommunikation med andra. Detta skapar nyfikenhet hos mig.
Men det finns också andra exempel, vem är individen bakom jaget? Som till exempel en ny vän, en äldre person med gedigen bakgrund, en person med mycket kunskaper m.m. Hur lärde han/hon sig allt detta? Jag blir nyfiken och jag vill ha svar.
Som person värdesätter jag alla människor. Alla är vi unika på ett eller flera sätt. Vi är alla bra och mindre bra på saker o ting vilket skapar nyfikenhet hos mig. Vad kan jag lära mig av dig?
Jag är också intresserad av personer med kulturell bakgrund, funktionshinder eller personer som inspirerar mig på ett eller annat sätt. Ja, listan kan göras lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar