måndag 27 augusti 2012

Rehabilitering

Jag har använt en del av min semester till rehabilitering. Jag har besvär med min vänster fot, belastar foten fel vid gång och löpning. För några månader sedan var jag på Fotriktigt i Borås. Jag träffade en person som jag pratade med, och det märktes att han inte trodde på mig när jag berättade hur jag gick. Jag fick gå upp på ett löpband som var kopplad till en tv-skärm (för att han skulle kolla hur jag använde mina fötter). Han bedömde att jag var för svag i vänster fot och att jag skulle gå i ojämn terräng för att träna upp styrkan. Efter detta samtal så har jag funderat lite vad han menade. För att arbeta med sådana frågor hade jag velat veta mer detaljerat på vilket sätt som foten var försvagad.
Under sommaren har jag varit ute i princip varje dag (ca 4,5km). Jag börjar alltid rundan med uppvärmning. I början gick jag alltid asfaltsträckan först och sist grusvägen, till en dag då jag var ute med min sambo. Vid något tillfälle gick han bakom mig och såg då att jag inte satte i framdelen av foten i marken. Han sa till mig att jag skulle gå på tå i uppförsbackarna för att träna upp styrkan. Han menade också på att när man springer i uppförsbackar är det bra att jobba med framdelen av foten. När det går nerför så tvärtom.
Efter rundan med sambon springer jag nu grusvägen först och sist asfalten och det går jättebra. När jag kommer till uppförsbackarna går jag delvis på tå, och nu några veckor senare har jag inte lika ont längre.
Min sambo vill att jag ska anmäla mig till Midnattsloppet i Göteborg men jag har sagt att jag vill vänta. Det är mycket möjligt att jag anmäler mig till något lopp nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar