fredag 17 augusti 2012

Mitt första tal (Toastmasters)

Jag har nyligen gått med i Toastmasters (en internationell talarorganisation). Jag har varit med på en träff och det var Toastmasters Sommarfest.Till vardags arbetar jag i vården (på ett äldreboende). Jobbar oregelbundna arbetstider och har därför inte möjlighet att vara med på alla möten. Men jag tycker att det är viktigt att ta vara på de tillfällen som ges, där jag faktiskt kan vara med. Då jag fortfarande hade semester tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle för mig att utnyttja tillfället, dels att gå på mötet men även för att hålla mitt första tal. Varför vänta?
Detta möte var årets första träff efter sommaruppehåll. När jag åkte till Toastmasters kände jag ingen större nervositet. Väl på plats och jag såg alla människor så kände jag hur nervositeten kom krypandes inom mig och jag påpekade det till några. Jag fick positiv feedback tillbaka "det går nog bra ska du se" och det gjorde det också.
Samtalets titel "En presentation om mig själv". Jag hade tränat lite hemma och till min hjälp hade jag en spegel och en äggklocka. Talets tidsgräns, max fyra till sex minuter långt, därav anledningen till att jag använde äggklockan som hjälpmedel.
Efter ha avslutat mitt tal, analyserade jag mig själv och konstaterade att jag hade missat lite fakta, men i princip fick jag med allt som jag skulle säga. Jag hade skrivit mitt tal innan så jag var väl förberedd.


Senare under kvällen hölls utvärderingar.Jag höll mig inom tidsramen för mitt tal. För att utvecklas är det viktigt att få både positiv och negativ feedback från den som utvärderar talen. Jag fick mycket ros och lite ris. Innan mötet avslutades delades det ut utmärkelser och jag var en av dem som fick äran att ta emot den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar