torsdag 23 augusti 2012

Facebook och kalender

Igår skrev jag ett inlägg på facebook som handlade om att jag har en önskan om att kunna följa personers kalendrar. För en tid sedan skickade jag även förslaget till facebooks administratörer, om att få tillgång till en kalender på sin egen tidslinje. Jag fick en del reaktioner på mitt inlägg där några antydde, att det inte var någon bra idé. Någon annans reaktion handlade rent praktiskt för hur jag hade tänkt att det skulle gå till. När jag skrev inlägget så uttryckte jag mig kanske lite fel, jag skrev att jag ville följa "en persons vardag". Naturligtvis är det svårt med tanke på sekretess på arbetsplatser o.s.v. I detta inlägg kommer jag att besvara de frågor som uppkom i  samband med mitt inlägg.
Igår när jag åkte till jobbet, så lyssnade jag på radion. Man diskuterade böcker och bibliotekens framtid, och det kan man ju faktiskt fundera lite över. Vårt samhälle blir alltmer datoriserat, allt skall gå via datan. När jag skriver detta inlägg börjar jag att fundera lite över tidningarnas framtid. Kan facebook med flera sidor på nätet bli en plats där man marknadsför sig själv? Tänker man efter så har denna process mer eller mindre satt igång. Många på facebook har redan gilla-sidor o.s.v. Jag tror att det här är bara en början.
Efter ha skrivit inlägget på facebook fick jag ett meddelande från en facebookvän som rekommenderade Google Chrome. När jag sedan gick in och tittade lite närmre på hur Google är uppbyggt, reflekterade jag över att denne hade en kalender som kunde delas mellan sina vänner.
Någon ställer sig frågande, varför kalender på facebook? Handlar det om kontroll? Svaret på denna fråga är nej. Vad jag är ute efter är att se facebook som ett verktyg, där man kan nå ut till många. Jag kan känna att facebook skulle kunna utvecklas ytterligare, till att bli ännu bättre än vad den redan är idag.
Hur skulle man då kunna använda sin kalender?Kanske är man egenföretagare och håller föreläsningar/kurser m.m.? Kanske söker han/hon publik? Kanske vill man nå ut till sina följare om kommande evangemang m.m.? Signering av böcker? Annat? Jag tycker att dessa sidor fungerar utmärkt som hjälpmedel när man vill nå en bredare publik/sälja sig själv/sitt företag m.m. Ibland kan jag uppleva att det är tidskrävande att leta reda på någons information bland alla tidigare inlägg, att det skulle vara enklare att gå in på en persons kalender och leta. Givetvis skulle jag föredra en kalender som man själv kan styra över, vad man vill att andra ska se och inte se. Avslutningsvis vill jag bara påminna om att facebook är gratis och det är lika med gratis marknadsföring.


1 kommentar:

  1. Facebook kommer inte att ha en kalender där man kan gå in och kolla vad andra gör för det får man inte ha enligt Datainpektionen för då gör Facebook lagbrott så du kan glömma en kalender på Facebook.

    Företagare har en kalender på sin hemsida som man kan gå in och kolla om den företagaren har för föreläsningar eller något annat.

    Kalendern i Google Chrome är bara för dom som har ett Google-konto och har Google plus för den kalendern kan man inte ha på Facebook.

    SvaraRadera