söndag 10 juni 2012

Skolavslutning

Den här dagen hade jag tagit semester ifrån jobbet och det är jag glad över att jag gjorde. Fredagen den 8 Juni 2012 var det skolavslutning på Fritslaskolan, Marks Kommun. För Christian (min son) blev det hans sista dag, då han slutade grundskolan. En del tycker att det inte är så viktigt att vara med sitt barn på skolavslutningen när barnen är så pass stora, jag delar inte den uppfattningen. Jag är av den uppningen att samhället måste hjälpa till att göra det möjligt, att föräldrar skall få vara med sitt barn oavsett ålder. Barnet får signaler på en viktig prioritering, och det tror jag hjälper barnet i vuxen ålder att ta rätt beslut i olika frågor.
Skolavslutningen hölls utomhus. Elever och årskurs 9 stod för underhållning och däremellan hölls det tal av rektor med flera, till sist skulle stipendierna delas ut för "bra kompis". En av dem som erhöll stipendie var min son, både jag och han blev chockade när hans ropades upp. Christian själv hade svårt att förstå varför just han blev vald. Jag kan förstå varför, han har alltid varit omtänksam och mån om sina vänner. Både Christian och jag var överlyckliga. Jag kände mig så stolt över honom. När Christian sedan öppnade sitt betyg bjöds det på glada överraskningar, han höjde sitt betyg i flera ämnen. När vi sedan lämnade skolan höll Christian en tröstande arm om mig. Jag fick så mycket komplimanger för Christian att jag kunde inte hålla tillbaka den glädje som jag kände. När vi kom hem bjöds det på ytterligare en överraskning, Christian fick positivt besked på sin ansökan till fotbollsgymnasium.
På kvällen gick Christian på Mingel i Mark, där han och andra som hade fått stipendie för "bra kompis" skulle bli hyllad på scenen i Kinna. Mingel i Mark pågick under två dagar med artister (Dead by April m.fl.) som uppträdde i Kinna med flera aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar