fredag 29 juni 2012

Polishögskolan

Igår fick min son besked på sin ansökan till gymnasiet. Han hade sökt Samhällsvetenskaplig linje i första hand och kom in på denne, vilket både han och jag är mycket glada för. Samhäll är en bra linje att läsa om man vill söka vidare till högskolan.
Christian, min son han vill in på Polishögskolan. Vi vet båda två att detta är mycket svårt, dels på grund av konkurrensen, men också på grund av de hårda fysiska och psykiska kraven som det är för att komma in.
Jag har sagt till Christian att det är bara att kämpa på som han har gjort nu. Som mamma har jag uppmuntrat honom mycket och gett honom mycket beröm. Jag har också sagt åt honom att läsa högt, och det gör han. Ibland när jag sitter i rummet intill hans rum så hör jag hur han läser......
Christian är otroligt duktig, trots sina läs- och skrivsvårigheter läser han dagligen tjocka böcker på hundratals sidor (både svenska och engelska böcker). Jag kan säga att detta har hjälpt honom jättemycket i skolan. När han fick sitt avgångsbetyg i grundskolan hade han höjt upp sina betyg i flertal ämnen.
För er föräldrar som läser detta inlägg och som har barn med läs- och skrivsvårigheter, så rekommenderar jag att se till att era barn läser mycket. Och det behöver inte vara tjocka böcker. För barn som har dessa problem så tar det tid, men tids nog ger det resultat.
Strategin för att Christian skall klara målet (om han inte ändrar sig), är att göra högskoleproven under gymnasietiden och träna mycket. Han kommer att ha idrott i skolan, fotbollsträning (under skoltid), fotbollsträning på fritiden och sedan vill han börja på gym och det skall han få göra.
Här i Borås finns det en polisutbildning, men som just nu ligger nere. Men när det är dags för Christian att söka till högskolan hoppas jag att utbildningen har kommit igång igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar